Veelgestelde vragen

Klik op de vraag voor het antwoord.

Bel ik 112 of de Huisartsenpost?

U belt 112 als u met spoed politie, brandweer of ambulance nodig hebt. Een ambulance kan nodig zijn als u denkt dat iemand in levensgevaar is. Bijvoorbeeld door een ernstig ongeluk of een andere levensbedreigende situatie.

U belt de Huisartsenpost voor dringende klachten die echt niet kunnen wachten totdat u weer naar uw eigen huisarts of zijn vervanger kunt gaan.

Huisartsenpost Zaanstreek: 075 – 65 33 000
Huisartsenpost Waterland: 0299 – 31 32 33

Op deze website kunt u checken of u naar de dokter moet >> www.moetiknaardedokter.nl.

Wat zijn de openingstijden van de Huisartsenpost?

De Huisartsenpost is van maandag tot en met vrijdag open vanaf 17.00 uur tot 8.00 uur de volgende dag.

In het weekend (zaterdag en zondag) en met feestdagen zijn wij de hele dag open.

Huisartsenpost Zaanstreek: 075 – 65 33 000
Huisartsenpost Waterland: 0299 – 31 32 33

Waarom moet ik altijd eerst bellen naar de Huisartsenpost?

De Huisartsenpost is er voor dringende klachten die niet kunnen wachten totdat u naar uw eigen huisarts of zijn vervanger kunt gaan.

Wij stellen u aan de telefoon allerlei vragen over de klachten. Door uw antwoorden kunnen wij een goede inschatting maken over de spoed (urgentie) en welke hulp er nodig is.

Vaak is een advies aan de telefoon voldoende.

Soms is het noodzakelijk om naar de Huisartsenpost toe te komen. Er wordt dan een afspraak ingepland.

Een enkele keer wordt er besloten dat de huisarts bij u langs komt. Dit hangt af van de medische situatie.

Huisartsenpost Zaanstreek: 075 – 65 33 000
Huisartsenpost Waterland: 0299 – 31 32 33

Kan ik ook voor iemand anders naar de Huisartsenpost bellen?

Ja dat kan. Zorgt u er dan wel voor dat u in de buurt bent van de patiënt. Wij willen de persoon die ziek is ook aan de telefoon spreken.

Houd de volgende gegevens van de patiënt bij de hand:

  • Naam en geboortedatum
  • BSN
  • Adres en telefoonnummer
  • Zorgpas/zorgverzekering
  • Naam van de huisarts
  • Lijst van gebruikte medicijnen
  • Medische geschiedenis
  • Allergieën
  • Wensen over reanimatie/opname etc.
Ik heb een afspraak. Waarom moet ik wachten op de Huisartsenpost?

Als het nodig is dat u langs komt op de Huisartsenpost wordt er een afspraak ingepland.

Soms zijn er patiënten met dringendere klachten. We moeten dan de volgorde van de afspraken veranderen.

Ook kan een andere afspraak uitlopen, omdat daar toch meer tijd voor nodig was.

Is er een apotheek op de Huisartsenpost?

De Huisartsenpost is geen apotheek.

In Zaandam kunt u naar de Zaanapotheek.
Deze zit aan de Zorgboulevard bij het Zaans Medisch Centrum. Zie ook: www.zaanapotheek.nl

In Purmerend kunt u naar de 24-uurs apotheek.
Deze zit in de centrale hal van het Dijklander Ziekenhuis. Zie ook: www.24uursapotheekwaterland.nl

Kosten voor medicijnen gaan af van uw eigen risico. Voor sommige medicijnen heeft u een eigen bijdrage.
Zie voor meer informatie over eigen risico en eigen bijdrage de website van de rijksoverheid.

Mijn medicijnen zijn op. Kan ik via de Huisartsenpost een herhalingsrecept krijgen?

Als uw medicijnen op zijn vraagt u aan uw eigen huisarts een herhaalrecept voor nieuwe medicijnen.

In dringende gevallen kan de huisarts van de Huisartsenpost u een recept voor uw medicijnen geven. Dit wordt een overbruggingsrecept genoemd.

U overbrugt de periode totdat u naar uw eigen huisarts kunt voor een herhalingsrecept.

Kan de dokter naar mij komen?

Ja, als het nodig is kan de huisarts naar u toe komen. Het ligt aan de medische situatie of de huisarts naar u toekomt. Dit bespreken we met u als u de Huisartsenpost belt.

Geen vervoer is geen reden voor een bezoek aan huis door de huisarts.

Bij de visite komt de huisarts samen met een chauffeur in een speciale Huisartsenpost auto. De chauffeur is opgeleid tot visite-assistent en helpt de huisarts met bijvoorbeeld het aangeven van spullen.

Wat zijn de kosten voor contact (telefoon, bezoek, visite huisarts) met de Huisartsenpost?

Dit is gratis als u een zorgverzekering heeft. De kosten voor een telefonisch advies, bezoek aan de Huisartsenpost of een visite vallen onder uw basiszorgverzekering. Dit komt niet van uw eigen risico.

Soms hebben we niet de juiste gegevens van uw zorgverzekeraar en ontvangt u van ons een rekening. U kunt deze rekening bij uw zorgverzekeraar declareren.

Als u geen zorgverzekering heeft moet u de kosten contant of per pin betalen op de Huisartsenpost.

Let op: er kunnen wel kosten (eigen bijdrage en/of eigen risico) zitten bij medicijnen.
Ook zijn er extra kosten als u bijvoorbeeld een röntgenfoto of gips nodig heeft. Deze handelingen worden door het ziekenhuis uitgevoerd en niet meer door de Huisartsenpost.

Zie voor meer informatie over eigen risico en eigen bijdrage de website van de rijksoverheid.

Wordt het telefoongesprek met de Huisartsenpost opgenomen?

Ja, alle telefoongesprekken worden opgenomen zodat wij hiervan kunnen leren en onze kwaliteit kunnen verbeteren.
De opnames worden vertrouwelijk behandeld en vallen onder het medisch beroepsgeheim en de privacywet.

Lees op de pagina uw gegevens meer over hoe wij hier mee omgaan.

Wordt mijn eigen huisarts geïnformeerd als ik contact heb gehad met de Huisartsenpost?

Ja, uw eigen huisarts ontvangt een bericht met daarin een korte samenvatting.

Wij vragen daarom aan de telefoon wie uw eigen huisarts is.

Zijn mijn medische gegevens beschikbaar op de Huisartsenpost?

Ja, maar alleen als u hiervoor toestemming geeft.

Als u ons belt vragen wij of u hiervoor toestemming geeft. Na uw akkoord kunnen wij uw medische gegevens inzien van uw huisarts en apotheek.

Het uitwisselen van de gegevens gebeurt via een speciaal beveiligd systeem.

Waarom duurt het soms wel meer dan een half uur voordat de telefoon wordt opgenomen op de Huisartsenpost?

Het kan soms heel erg druk zijn. Een medische situatie inschatten kost tijd.

Een telefoongesprek met de Huisartsenpost duurt gemiddeld tussen de 3 en 8 minuten.

Soms bellen mensen met vragen die eigenlijk niet voor ons zijn. Dit kost onnodig tijd.

Heeft u algemene vragen over het corona virus of over vaccinaties dan kunt u bellen met het RIVM 0800-1351 of kijk op de website van het RIVM.

Werkt mijn eigen huisarts op de Huisartsenpost?

Ja, maar de kans is klein dat u uw eigen huisarts ziet bij een bezoek aan de Huisartsenpost.

Er werken meer dan 140 huisartsen uit de regio Zaanstreek Waterland op de Huisartsenpost.

De verschillende diensten worden verdeeld onder de huisartsen.

Wat is het werkgebied van de Huisartsenposten Zaanstreek Waterland?

Het werkgebied van de Huisartsenposten Zaanstreek Waterland is begrensd aan de hand van postcodes. Het gebied komt vrijwel overeen met het gebied dat de huisartsen overdag vanuit de praktijk bestrijken.

De Huisartsenpost Zaanstreek heeft als werkgebied de gebieden met de postcodes 1500 t/m 1599 en een deel van postcodegebied 1458. Globaal omvat dit de gebieden Zaandam Midden, de Banne, Zaandam Noordoost, Zaandam Zuidoost, Assendelft, Krommenie, Wormerland en Oostzaan.

De Huisartsenpost Waterland heeft als werkgebied de gebieden met de postcode 1131, 1132, 1135, 1141, 1145, 1151, 1154, 1156 en 1441 t/m 1488, plus een deel van 1546. Globaal omvat dit Edam, Purmerend, Waterland, Graft-de Rijp, Beemster en Volendam.

Als u niet in het werkgebied van de Huisartsenpost woont en toch gebruik wilt maken van de Huisartsenpost, wordt u als passant ingeschreven. Als uw verzekeringsgegevens niet beschikbaar zijn moet u contant afrekenen. Huisartsenzorg wordt vergoed door uw zorgverzekeraar.

De visiteauto kan alleen visites afleggen binnen het hier boven genoemde gebied!

Zijn er vacatures bij de Huisartsenposten Zaanstreek Waterland?
Waarom moet ik het melden als de patiënt een tweeling of andere meerling is?

Als tweelingen of meerlingen dezelfde voorletters hebben is het extra belangrijk dat het BSN nummer goed wordt doorgegeven. We noteren alles wat we doen. Dit moet natuurlijk bij de juiste persoon komen te staan. We kunnen een speciale melding in het systeem zetten dat het om een meerling gaat.

U belt de Huisartsenpost voor dringende klachten die echt niet kunnen wachten totdat u weer naar uw eigen huisarts of zijn vervanger kunt gaan.

Huisartsenpost Zaanstreek 075 – 65 33 000
Huisartsenpost Waterland 0299 – 31 32 33

Compliment, tip of klacht over de Huisartsenpost? Neem contact op!